Uutishuone

Kriiseissä myytit paukkuvat

26.05.2020 | Blogit

Artikkelikuva

Kevään tapahtumat ovat tuoneet vastauksia joihinkin ikuisuuspohdintoihin.

Tämän vuoden kevät on ollut monelle alalle, työpaikalle ja palkansaajalle hyvinkin raskas. Joillekin se on tarkoittanut lomautuksia ja irtisanomisia, kun taas muille on kasattu tuplasti töitä ja vastuuta. Puhumattakaan siitä, että koululaisille täytyy kokata lounasta ja suvun vanhuksia pitää auttaa.

YTYn toimistolla koimme pandemian vaikutukset ensimmäisten joukossa, kun sekä urheilu- että ilmailuala pysähtyivät yhtäkkiä kuin seinään. Heti sen jälkeen alkoivat palvelusektorin lomautukset. Onneksi olimme ehtineet alkuvuonna vahvistaa lakimiesneuvontaamme, joten pysyimme jotenkuten tahdissa mukana, kun yhteydenottojen määrä räjähti lyhyessä ajassa.

Pandemian tuomasta taakasta huolimatta on syytä todeta, että kevään tapahtumat ovat tuoneet vastauksia joihinkin ikuisuuspohdintoihin.
Ensimmäinen on myytti palkansaajaliikkeestä, joka ei koskaan jousta. Kriisin alkuvaiheessa palkansaajajärjestöjen puheenjohtajat sopivat työnantajien kanssa laajasta paketista, joilla sujuvoitettiin neuvotteluita ja päätöksentekoa kaikilla aloilla työllisyyden turvaamiseksi. Tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että sitten vuoden 2008 pankkikriisin työnantajaleiri on jatkuvasti haukkunut palkansaajia joustamattomuudesta ja vastuuttomuudesta. Edelleen soi korvissa talven liittokierroksen alla esitetyt jatkuvat syytökset siitä, etteivät palkansaajat kanna vastuuta kansallisesta kilpailukyvystä.

Mitä sitten muuttui maaliskuussa 2020 koronapandemian alkuvaiheessa? Ainakin se, että palkansaajat kokivat ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen istuvansa samassa veneessä työnantajien ja omistajien kanssa halutessaan pelastaa niin yrityksiä kuin omia työpaikkojaankin. Aiemmin vain palkansaajilta vaadittiin neuvottelupöydissä joustoa, kun samaan aikaan maksettiin omistajille osinkoja ennätystahtiin vuodesta toiseen. Tämän kevään talkoissa juotiin talkookahvit kerrankin samasta pannusta.

Toinen paukkunut myytti oli YTK-kassan, eli niin sanotun Loimaan kassan, erinomaisuus. Kassaa on pidetty halpana, vaikka meidän oma KOKO-kassamme on halvempi. YTK on myös mainostanut tarjoavansa lakimiespalveluita, vaikka moni on ehtinyt huomata, että niillä ei pitkälle pärjätä ongelmien kasaantuessa. YTK-kassa laittoi kädet pystyyn jo pandemian alkuvaiheessa ja ilmoitti, ettei siellä ehditä käsitellä kaikkia hakemuksia edes tämän vuoden aikana.

Meidän KOKO-kassamme puolestaan palkkasi hyvissä ajoin lisää henkilökuntaa ja varmisti maksuvalmiutensa. Käsittelyajat ovat toki venyneet päivistä viikkoihin, mutta edelleen ollaan hyvin kaukana YTK:n varoittamista puolen vuoden käsittelyajoista.    

Kevään tapahtumat ovat siis näyttäneet, että työmarkkinamallimme ja kassapohjainen vakuutusjärjestelmämme kyllä toimivat, kunhan pidämme huolta niiden rakenteista sekä sisäisestä luottamuksesta.


Mats Nyman
toiminnanjohtaja