Uutishuone

Digiähky verottaa hyvinvointia - kokeile näitä neljää keinoa

04.10.2019 | Työelämä

Artikkelikuva

Yhä useampi kokee olevansa some-kanavien ja älylaitteiden aiheuttamassa ähkyssä niin työssä kuin vapaallakin. Liikakäyttö vie yöunet ja keskittymiskyvyn.

Sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median asiantuntijayritys LM Someco teki alkuvuodesta selvityksen digitaalisesta hyvinvoinnista. Kysely kohdistettiin viestintä- ja markkinointitehtävissä toimiville asiantuntijoille ja esimiehille ja siihen vastasi 217 ammattilaista. Heistä 70 prosenttia toimi asiantuntijoina, 20 prosenttia erityisasiantuntijoina ja 10 prosenttia johtajina. Suuri osa vastaajista kertoi kärsivänsä digitaalisen läsnäolon aiheuttamasta rasituksesta.
 
Viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset eivät ole digiähkyn kanssa yksin. Yhä useampi huomaa väsyvänsä ruutujensa äärellä, kun pitäisi olla jatkuvasti tavoitettavissa sekä töissä että vapaalla. Pulmia syntyy, kun työtehtävien lisäksi moni käytännön asia pankkiaskareista perheen yhteydenpitoon tapahtuu nykyään verkossa. Paluu digiä edeltävään aikaan ei ole mahdollista, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jää jonkinlaisen tasapainon etsiminen.
 
1,5 kuukautta vuodesta
 
Digiähky tuntui vastaajien mielestä väsymisenä. Kun linjoilla tuli roikuttua pitkin päivää, työasiat tunkeutuivat helposti vapaa-ajalle ja aivot olivat jatkuvasti kierroksilla. Keskittyminen häiriintyi ja tarve olla koko ajan tavoitettavissa tuntui paineistavalta. Se rasitti ihmissuhteita ja herätti huolta omasta terveydestä.
 
Syiksi puhelimeen tarttumiselle vapaa-ajallakin vastaajat mainitsivat yleisimmin koukuttavuuden.
- Moni kuvaili, että käsi hakeutuu puhelimelle tylsinä hetkinä. Esimerkiksi työmatkojen aikana kaivattiin helpon, turhankin tiedon äärelle. Sitäkin kommentoitiin, miten hankalaa on kasvattaa lapsia digipalveluiden järkevään käyttöön, jos on itse kovasti koukussa, kertoo tutkimuksen suunnittelusta vastannut Linda Macken LM Somecosta.
 
LM Somecon toimiston oma väki tarkasteli kyselyn kanssa yhtä aikaa tarkemmin myös omaa digitilannettaan. Tulokset olivat pysäyttäviä.
- Puhelimella oltiin viikossa 15-24 tunnin ajan, eli kokonainen päivä viikossa. Suurimpia aikasyöppöjä olivat Somecon vastaajien mukaan Instagram, WhatsApp ja viihteen suoratoistopalvelut.
 
Vuoden aikana puhelimella notkumista kertyy siis 52 kokonaista päivää, eli yli 1,5 kuukauden verran.
 
Hyvä pomo selkiyttää säännöt
 
Yksinkertaista rautalankamallia siitä, minkä verran online-elämää on liikaa ja minkä verran hyvästä, on mahdotonta antaa. Se riippuu Mackenin mukaan paljon alasta ja työnkuvasta.
- Sellainen määrä on sopiva, joka ei tunnu kuormittavalta, vaikuta esimerkiksi yöuniin eikä häiritse muuta elämää.
 
Oman digitaalisen hyvinvoinnin parantaminen lähtee rajojen selkeyttämisestä. Rajat olisi syytä määritellä niin työ- kuin vapaa-ajallekin, sillä kuormitus syntyy kokonaismäärästä. Kyselyyn vastanneiden yleisin tapa hallita digiruuhkan aiheuttamia haittavaikutuksia oli ruutuajan seuraaminen sovelluksen avulla. Sitä harrastivat yleisimmin asiantuntijatyössä toimivat.
 
Kaikissa vastaajaryhmissä enemmistö kertoi ainakin joillain tavoin rajoittavansa digipalvelujen käyttöä. Keinoina olivat esimerkiksi puhelimen mukana kuljettamisen tietoinen vähentäminen, äänettömällä pitäminen tai älylaitteiden käytön lopettaminen tiettyyn aikaan illasta.
 
Macken muistuttaa, että työpaikoilla johtoporras voi tuntuvasti helpottaa digikuormitusta selkiyttämällä organisaation yhteisiä pelisääntöjä.
- Parasta olisi, jos työpaikalla käytäisiin avoimesti läpi esimerkiksi sitä, minkä verran työpaikka odottaa yhteisön jäsenten olevan tavoitettavissa sisäisessä viestinnässä, kuinka nopeasti sähköposteihin on aihetta vastata, ja minkä verran ja minkä luonteista someoleilua alaisilta vapaa-ajalla toivotaan.
 
Luonteva paikka yhteisille säännöille tavoitettavuudesta olisi yrityksen muun someohjeistuksen ohessa.

 

Kokeile näitä neljää keinoa digiähkyn vähentämiseen

TIEDOSTA
Ota selvää siitä, paljonko käytät aikaa eri sovelluksissa ja rajoita ruutuaikaa tietoisesti. Mieti ennakkoon, mitä haluat tehdä, kun avaat puhelimen.
 
POISTA
Valitse, mistä verkkotapahtumista haluat ilmoitukset ruudullesi. Onko tarpeen saada puhelimeen ilmoitus jokaisesta sähköpostista tai kommentista Facebookissa?
 
SIJOITTELE
Valitse sovellukset, jotka näkyvät ruudullasi ensimmäisenä. Sijoita pahimmat koukuttajat viimeiselle sivulle ja ryhmittele ne yhden yhteisen kuvakkeen alle.
 
IRROTTAUDU
Pidä puhelinta mahdollisuuksien mukaan äänettömällä. Selvitä, milloin on oltava tavoitettavissa työasioissa ja sovi perheen kanssa, että puhelin ei kuulu esimerkiksi ruokapöytään tai makuuhuoneeseen.
 
 
Teksti Ani Kellomäki
Julkaistu alunperin YTY-lehdessä 3/2019